Thursday, April 5, 2012

Google Analytics

I forbindelse med måling av sosiale medier, fremstår Google Analytics som et spesielt nyttig og populært verktøy. Jeg har derfor tatt i bruk dette verktøyet for å se hva man kan oppnå med det.


Hva er Google Analytics?
Google Analytics (GA) er en gratistjeneste som lager statistikk basert på besøkende til en nettside. Dette er et veldig nyttig verktøy for markedsføring. Det er relativt enkelt å komme i gang med tjenesten og den har mange nyttige funksjoner. GA er overlegent den mest brukte nettbaserte side for besøksstatistikk i følge W3techs.

Google Analytics funksjoner er mange. Den kan finne hvor en besøkende kommer fra slik som en søketjeneste eller en fysisk lokalisering, hvilken teknologi og atferd som benyttes osv.

GA lar oss se hvor i verden våre besøkende kommer fra.

GA kan bidra med informasjon fra annonsering, vise ulike statistikker av for eksempel antall besøkende, sidevisninger, gjennomsnittelig besøktid osv. Du kan også se sanntidsinformasjon, slik som hvor mange som er inne på siden akkurat nå og annen informasjon som gjelder akkurat for øyeblikket. Hvis du selger produkter eller tjenester kan du få informasjon om salg. Med en Google Analytics-bruker kan du også holde oversikt over alle dine nettsider.

Google Analytics viser data i diagrammer slik at man lett kan få en oversikt.

Dette er bare noen av mulighetene i GA, og det er et verktøy som bør prøves ut om du ønsker å få et inntrykk av hele funksjonaliteten.

Om jeg kan se noen minus med Google Analytics så er det at brukervennligheten kanskje kunne vært noe  bedre. Det er veldig mye funksjonalitet i tjenesten, slik at det kan være tidkrevende å sette seg inn i alle menyene, og finne fram til den informasjonen som man er ute etter. Men når man først har kommet i gang med å bruke det, virker det som et godt verktøy å forholde seg til.

4 comments:

  1. Bra presentasjon av Google Analytics. Er enig med at brukervennligheten kunne ha vært bedre!

    ReplyDelete
  2. Brukervennligheten er på bunn! Helt enig. Du skriv kort og konsist, derfor enkelt å les.

    ReplyDelete