Tuesday, January 31, 2012

Bedrifters opptreden i sosiale media

Det finnes en del forventninger knyttet til en bedrifts opptreden på sosiale nettverk, såkalte forventningsfaktorer. For at en bedrift skal kunne oppnå tillit, styrke sitt renommé og andre fordeler man kan oppnå gjennom bruk av sosiale media er det viktig at bedriften klarer å leve opp til disse forventningene. Vi deler opp i fem forskjellige forventningsfaktorer:


  1. Troverdighet: troverdighet, tillit og en personlig tone skaper økt interesse for bedriften.
  2. Gjennomsiktighet: å være åpne og gi innsyn i bedriften er noe mange kunder setter pris på.
  3. Åpenhet/Medvirkning: kunder forventer å bli hørt og verdsatt.
  4. Rask respons: I dag er de fleste vant til, og til og med krever veldig rask respons. Ved å behandle hendelser raskt kan dette få en positiv effekt for bedriften, ettersom de viser at de tar alle alvorlig, og man unngår at negative ting eskalerer.
  5. Langsiktighet: Å bygge troverdighet og tillit er kanskje sosiale medias viktigste oppgave i forhold til bedrifter. Sosiale media åpner for mer langvarige relasjoner.
Et eksempel på en bedrift jeg oppfatter som gode på dette er Stormbergs blogg. De har en nettside som ser profesjonell ut, viser tydelig Stormberg sin grafiske profil, og som samtidig ser imøtekommende ut. De legger ut flere blogginnlegg hver måned, noe som gjør at de som er interesserte i sport/tur/bedriften har noe å bryne seg på. De er raske ute med å svare på alle kommentarer på innleggene, slik at de besøkende sannsynligvis føler at de blir sett og verdsatt. Alle disse tingene er med på å bygge opp troverdighet. Dermed tror jeg at de lever opp til alle de fem forventningsfaktorene.

No comments:

Post a Comment