Sunday, February 19, 2012

Strategi for sosiale medier



Før en bedrift kaster seg ut på sosiale medier, lønner det seg å utvikle en strategi. Men hvorfor og hvordan?


Hva er en strategi?

En strategi defineres som en plan for fremtidige handlinger for å oppnå bestemte mål. Det er dermed viktig at bedriften setter seg klare mål for bruken av sosiale medier, gjerne i sammenheng med bedriftens overordnede kommunikasjonsstrategi.


Hva er poenget med en strategi?

Uten en klar strategi, kan sosiale medier bringe bedriften i alle mulige retninger. En strategi kan gjøre veien til målene tydeligere og gi bedriften realistiske forventninger. En godt utviklet strategi kan bidra til at man ikke kaster bort tid og ressurser eller går glipp av potensielle muligheter.


Hva bør en god strategi for sosiale medier inneholde

Det første man bør kartlegge er hva bedriften ønsker å oppnå med tilstedeværelse på sosiale medier. Det beste er om man kan få skrevet ned sin hovedoppgave for sosiale medier i en enkel setning. Dette fordi en kjernefilosofi vil gjøre det enklere for bedriften å alltid holde fokus og gi et entydig bilde av bedriften ut til publikum.

Det neste trinnet er å beskrive hva kundene tjener på bedriftens tilstedeværelse på sosiale medier. Sosiale medier har ingen verdi for bedriften dersom det ikke tilfredsstiller et behov hos kunden. Hva skal deles og hvilken verdi gir dette publikum?

Det bør også finnes et regelverk for de ansatte i bedriften sine bidrag i sosiale medier, og retningslinjer for samtaler og språk. Det er viktig at alle ansatte som skal ta del i bedriftens innsats i sosiale medier gjør seg kjent med disse. De kan derfor være korte og konsise.

Deretter vil det være fornuftig å finne noen former for å vurdere grad av måloppnåelse. Dette bør være målbare resultater, som for eksempel antall Facebook likes, kommentarer, antall bloggposter, tagger, sidetrafikk, søkeresultater osv alt etter hva bedriften ønsker å satse på.

Neste steg er å finne en person ansvarlig for oppnåelse av målene. Mål har ingen hensikt dersom de ikke blir fulgt opp. Andre eventuelle ansvar og roller bør stadfestes.

Når dette er gjort, hvor skal bedriften gå derifra? Når strategien er godt forankret og bedriften er etablert i sosiale medier, er det viktig at de klarer å opprettholde dette. Kontinuerlig oppdatering av innhold og aktivitet er viktig for å opprettholde kundens interesse. Hvordan dette skal foregå kan også med fordel beskives i strategien.

Når dette er dokumentert i en strategi har man en større sjanse for å lykkes med sin satsning på sosiale medier som et verktøy for å oppnå bedriftens målsettinger.

6 comments:

  1. Klar og tydelig hva og hvorfor om strategi for sosiale medier. Fant du noen presentasjoner på SlideShare du benyttet deg av ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jeg så på flere presentasjoner på SlideShare som jeg jobbet ut i fra.

      Delete
  2. Fin flyt og klart og tydelig. Liker innlegg som er innholdsrikt og lettlest på samme tid. :)

    ReplyDelete
  3. Liker beskrivelsen av poenget med en strategi. Kort og god.

    ReplyDelete