Wednesday, March 7, 2012

I dybden på Twitter

Før jeg tok faget sosiale medier visste jeg så og si ingenting om Twitter. Dette måtte jeg gjøre noe med! Etter en del prøving og feiling kom jeg fram til noen svar på spørsmålene stilt i en oppgave i faget:


1) Hvordan finner du ut hvem personer er og hva de står for på Twitter?
Øverst på profilen til brukerne er det plass til en kort(!) biografi. De aller fleste på Twitter benytter seg av denne for å beskrive hvem de er, hva de skriver om eller hva de gjør til daglig. Jeg oppfatter dette som en viktig funksjon for at folk skal kunne fatte interesse for deg, fordi dette er noe av det første man leser i en ny profil man besøker.


Her ser vi "Kongens" korte biografi på Twitter. Selv om man bare får benytte et lite antall bokstaver,
fanger han allerede her leseren med lettbent humor som samtidig forteller hvem han er!


2) Kan følgerne til andre personer være relevante for deg og hvorfor?
Jeg besøkte profilene til andre brukere som skriver om sosiale medier. Vi hadde da et felles utgangspunkt i denne interessen. Gjennom å se på hvilke andre personer disse følger, kan jeg oppdage enda flere som skriver om samme emnet, ettersom den felles interessen binder enda flere brukere sammen. Kanskje oppdager jeg da flere jeg ønsker å følge!


3) Hva skal til for at noen følger noen på Twitter?
Etter min oppfatning virker det som veien er ganske kort for å følge noen på Twitter. Men veien til "Unfollow" er kanskje like kort?

Selv ønsker jeg å følge brukere jeg kjenner, som jeg deler en felles interesse eller humor med, eller som interesserer meg på en annen måte. I denne store mengden av Twitter-brukere vil jeg tro at det er viktig å gjøre et godt førsteintrykk. Som nevnt er den korte biografien viktig for å gi et raskt inntrykk av hvem som er forfatteren. Jeg skummer også som regel gjennom noen av deres siste tweets. Det kan kanskje være noe å merke seg at det som presenteres øverst i brukernes feed bør være noe som fenger leserne. Jeg for min del er ikke spesielt interessert i samtaler eller svar på spørsmål fra andre, men heller frittstående, egne tweets som fenger. Jeg tror også folk merker seg hvor mange følgere brukeren har. Dette fordi antall brukere kan virke som en bekreftelse på at dette er en person man kan ha nytte av å følge.


4) Hva er en Twitter-liste og hva kan den brukes til?
En Twitter-liste kan brukes for å organisere andre mennesker i grupper/lister. Når man klikker på en liste, vil man se en strøm av tweets fra alle brukerne som er inkludert i denne gruppen. Man trenger ikke å følge de man plasserer i en liste. Dette kan være en fordel om man vil lese hva denne gruppen skriver i blant, men ikke ønsker å ha alle deres tweets i hovedstrømmen som man leser oftere. Man kan si at man følger listen i stedet for alle personene i den.


Slik kan lister på Twitter se ut. Jeg finner her mange lister som tar opp temaet sosiale medier.

Jeg så på brukere som skriver om sosiale medier, og der kan deres lister være en fin måte for meg å finne fram til enda flere brukere som skriver om samme tema. Ofte er disse personene selv blitt plassert i lister som omhandler sosiale medier. Twitter gjør det enkelt å finne fram til disse listene, noe som kan hjelpe oss til å finne interessante brukere.



5) Hvordan virker Twitter på mobile enheter?
Twitter fungerer godt som en app med min Android telefon. Den finnes også for andre mobile enheter som apps utviklet av Twitter, eller av andre tredjeparts apper. Siden Twitter handler om å skrive korte meldinger, mener jeg at dette er noe som gjerne kan utføres via mobil.


Har du noen tips for hvordan en nybegynner som meg best kan gjøre seg kjent med Twitter?

1 comment: