Tuesday, March 13, 2012

Virksomheters bruk av Twitter

Jeg har sett på fire ulike bedrifters bruk av Twitter, og vil forsøke å formulere min oppfatning av fordeler og ulemper som jeg ser i deres bruk av Twitter. Å se hvordan andre gjør det kan være en nyttig måte å få noen tanker om hva som er en god bruk for virksomheter på Twitter.


Netcom er et flott eksempel på hvordan man kan tilpasse Twitters layout for å best kunne formidle noe om bedriften. Designet er noe som er blitt lagt mye vekt på her, og det formidler identitet og troverdighet. Dette er nok noe jeg ville anbefalt en bedrift å gjøre. Netcom ser ut til å være raske på å svare på henvendelser, og de poster egne tweets mange ganger daglig.

Vi ser at Netcom har et godt og identitetsskapende design.
Telenor har delt opp sitt virke på Twitter i flere brukere: en for kundeservice, en for presse og en for tilbud. Dette gjør at man enkelt kan følge med på den delen av bedriften som man selv ønsker. Alle disse profilene har et likt, identitetsskapende design som gjør at man allikevel ser helheten de har som bedrift. Dersom det er en veldig stor bedrift som skal profileres, som i dette tilfellet, tror jeg at en slik løsning vil være veldig fordelaktig. En mindre bedrift vil jeg anta fokuserer på et mindre område, slik at det vil være best å samle alt på en side.

Store bedrifter kan vurdere å lage flere Twitter-sider for ulike
deler av bedriften, slik som Telenor gjør her.

SAS på Twitter har valgt en helt annen retning enn Telenor. De har nemlig bare en Twitter-side; for alle skandinaviske språk og engelsk. De har et godt design på siden, men blandingen av språk kan virke noe rotete.  I tillegg virker det som de poster samme melding mange ganger ("spam"), og de benytter et litt vel muntlig og sms-aktig språk i blant. Jeg legger også merke til at enkelte brukere har skrevet til dem at de har valgt å unfollowe dem pga denne spam'en. Jeg føler at de burde hatt en litt sterkere plan for hvordan de ønsker å fremheve seg selv i samtale med publikum. Da det er ganske mange ulike personer som representerer SAS på Twitter, tror jeg at det blir bare viktigere å gi et mer tydelig bilde på hvem de er og hva de ønsker å formidle. Jeg tror en bedrift som SAS ville kunne dratt fordel av å benytte en litt mer profesjonell tone, og tenke mer over hva de deler.

Det kan være en ide å tenke over hva man deler.
SAS ble kanskje litt vel ivrige her?
Sett bort i fra profilbildet, har Norwegian bare et standard Twitter-design på sin bruker. Det varierer hvor mye de tvitrer, iblant flere ganger daglig, mens andre ganger kan det gå flere dager i mellom. De poster egne ting og svarer på henvendelser. Jeg oppfatter ikke siden som spesielt eksepsjonell, men de er tilstede og tilgjengelig, og det virker som bruken er grei. De responderer i en positiv og profesjonell tone, og ser ut til å håndtere også negative tilbakemeldinger på en svært god måte. De virker ordentlige og redelige på Twitter, og jeg opplever en følelse av troverdighet ovenfor dem, noe som er essensielt i sosiale medier.

Ut i fra det vi har sett, fremheves viktigheten av en god strategi for sosiale medier. Det er viktig å formidle en sterk identitet som er godt forankret hos alle medarbeidere som bidrar i sosiale medier. Samtidig som bedriften er tilpasset målgruppen, kan det være viktig å finne en balanse mellom å bruke en personlig tone samtidig som de fremstår profesjonelle. Twitter gir mange gode muligheter til å nå ut til bedriftens målgruppe hvor målgruppen selv oppholder seg. Dermed kan Twitter være et svært nyttig virkemiddel for å oppnå bedriftens målsetninger.

3 comments:

  1. Original innfallsvinkel til oppgaven. Instruktive eksempler.

    ReplyDelete
  2. Fantastisk blogg!
    Jeg sier meg enig i at SAS på dette tidspunkt fremstår som noe userriøs med et slikt ungdommelig språk i microbloggingen.

    ReplyDelete