Sunday, March 18, 2012

Ansvarsforhold i sosiale medier

Det finnes flere måter en bedrift kan få mange følgere på sosiale medier. Samtidig som bedriften får flere følgere, dukker spørsmålet om ansvarsforhold opp. Jeg vil se på noen muligheter og fallgruver ved dette.


For at en bedrift skal få mange følgere på sosiale medier, er det viktig å skrive en god strategi med et godt definert ansvarsforhold. Du kan lese mer om strategi for sosiale medier her. For at bedriften skal kunne lykkes, er det viktig at deres tilstedeværelse på sosiale medier dekker et behov hos brukerne. Det bør som regel være jevnlige oppdateringer for å holde interessen oppe, og dette bør stadfestes i strategien. Det er viktig å ha en god tone med sine følgere, og finne den rette balansen mellom å være personlig og profesjonell osv. Strategien må være tilpasset bedriften og den målgruppen den har.

En bedrift bør ta ansvar for både hva de selv legger ut, og hva andre brukere legger ut om dem/på deres side. Positiv tilbakemelding er vel og bra, men hvordan skal bedriften forholde seg til negative tilbakemeldinger? Dersom en slik tilbakemelding ikke blir riktig behandlet kan det raskt eskalere, og få en negativ konsekvens for bedriften. Det kan for eksempel være en god ide å ikke slette negative tilbakemeldinger, men å svare på dem på en profesjonell måte.

Det er viktig at bedriften alltid bruker en respektfull tone i samtaler med kunder, og de bør også ha i bakhodet at de må følge Norges lover, reglene som det aktuelle sosiale mediet har satt (feks regler gitt av Facebook), og ellers andre forventede normer. Bedriften har også et ansvar for at alle ansatte er klare over ansvarsforholdet de har i bruk av sosiale medier.

2 comments: