Thursday, April 5, 2012

Virksomheters bruk av måleverktøy


Hvorfor bør virksomheter måle bruk av sosiale medier? Hva bør de måle?

Bruk av sosiale medier er en av mange veier til resultatforbedring i bedriften. Som alle satsninger i bedriften må man kunne måle og etterprøve resultatene. En satsning på sosiale medier krever ressurser som alle andre ting bedriften foretar seg, og bruken må dermed rettferdiggjøres.

Økonomisk avkastning brukes ofte som et mål på om satsninger har vært en suksess. Man snakker da ofte om ROI (return of investment). Men i sosiale medier er det vanskelig å koble inntjening direkte til aktiviteten ettersom den som regel er indirekte. Kostnadene derimot er mye lettere å spore.

Men i sosiale medier er det mange andre faktorer som det er mulig å måle, og som er mye lettere å finne. Det kan være likes på Facebook, antall følgere på Twitter osv. Det blir dermed en utfordring å finne de faktorene som faktisk spiller inn i bedriftens resultater.

Det finnes veldig mange tjenester bedriften kan benytte for å måle resultater (Jeg har skrevet om Google Analytics og andre måleverktøy tidligere). Bedriften bør finne de måleverktøyene som er mest relevante for dem. Derretter kan man forsøke å gjøre om disse målene til økonomiske  parametre. Hvis man skal starte opp med sosiale medier for første gang, kan man se etter endringer i økonomien etter oppstart.

Figuren viser hvordan bedriften har vokst etter den tok i bruk sosiale medier.
Dersom man finner svigninger i bedriftens økonomi, kan man se om man foretok seg noe på sosiale medier i det samme tidsrommet som kan være grunn til denne endringen, vist i figuren under.

Sannsynligvis er det den lyseblå linjen som har hatt størst innvirking på bedriftens vekst i dette tidsrommet.
Kanskje denne viser aktivitet på Facebook? Illustrasjon: Faget sosiale medier.

Man kan benytte denne metoden for å finne flere resultater fra sosiale medier. Hvordan påvirket aktiviteten på sosiale medier for eksempel antall kjøp fra bedriften, antall nye kunder, beløpsstørrelse osv? Hvilke aspekter man ønsker å måle vil avhenge av den enkelte bedrift.

Man bør legge til at forskjellige områder fra bedriften har behov for forskjellig informasjon om satsningen på sosiale medier. Ledelsen er nok mest sannsynlig interessert i økonomiske resultater, mens de som arbeider med det til vanlig trenger mer detaljert informasjon.

No comments:

Post a Comment